Gå online
Att ta företagandet online är något som i dagens samhälle kan bli väldigt lönsamt. Att gå online med sitt företag är helt rätt i tiden. Man når ett betydligt större upptagningsområde och får på så sätt kontakt med hela Sverige, istället för upptagningsområdet på din ort.
Det finns lite olika sätt man kan gå online, beroende på vilket företag man driver. Här kommer några exempel.
Tjänsteauktioner
Säljer du en tjänst och inte en produkt är det många som tror att detta inte går att göra online. Så är inte fallet. Säljer du en tjänst har du betydligt större upptagningsområde och du når ut till betydligt fler personer än de som besöker ditt kontor. Ett exempel på att sälja tjänster online är att ta hjälp av ett företag som har tjänsteaktioner online. Ett konkret exempel på detta är företaget Bidlay. Företaget fungerar som en plattform för auktioner av tjänster på nätet och riktar sig till både privatpersoner och företag. Här kan du enkelt sälja dina tjänster och du når ut till en stor kundkrets, en kundkrets som söker just den tjänst du erbjuder.
Webbshop
En annan form att nå ut till ett större upptagningsområde är att starta en webbshop. På detta sätt når du ut till människor i hela landet, som har en chans att köpa just din produkt. Vad som är viktigt om du bestämmer dig för att starta upp en webbshop är att göra dig synlig online. Bara för att du startat en webbshop som är välarbetad och lättnavigerad betyder inte det att kunderna kommer att strömma till din sajt. Det gäller att göra sajten synlig i sökresultaten så att kunderna hittar dig. Säljer du exempelvis cyklar så måste du sträva efter att komma upp i sökresultatet på just det ordet, för att de kunder som är intresserad av att köpa cyklar hittar din webbshop. Vill du lära dig mer om hur man startar en webbshop kan du kolla vår artikel ”Starta webbshop” för att läsa mer.