Satsa på affiliate som marknadsföring
Internetannonsering är i dagsläget kanske den annonsering som lönar sig mest. Man kan sikta in sig på en viss målgrupp genom att annonsera på specifika webbsidor genom så kallade affiliateprogram. Annonseringen sker via länkar och banners och annonsören betalar oftast per besök eller per genomförd försäljning. En så kallad cookie spårar vilken affiliate som ska ha betalt så att allt fungerar som det ska.
TradeDoubler.com är nog de som är störst med sitt affiliatenätverk i Sverige. Andra stora aktörer är till exempel Double.net, och Adtraction.com.
De flesta branscher marknadsför sina produkter på detta sätt, och du känner kanske igen reklamen som dyker upp på rutan när du besöker olika webbsidor. Oftast är dessa belägna på toppen av sidan, i mitten eller till höger i bild. Man betalar olika beroende på var man vill ha sin annons.
Reklamen spelar roll
En bransch som utnyttjar affiliate marknadsföring mycket är olika casinosidor som till exempel Vasacasino.se. Förutom att samarbeta med olika samlingssidor för denna typ av sidor, så är affiliteprogram väldigt vanligt. Reklamen rullar på många typer av sidor, som till exempel på olika kvällstidningars hemsidor.
Klä in reklamen på rätt sätt
Modebranschen har även de många aktörer som förstått genomslagskraften med att rikta sig in på en viss målgrupp via affiliatereklam. Stora klädbolag har ofta sin reklam på sidor som framförallt unga tjejer besöker, så som olika bloggar, Facebook eller skönhetssidor.
Fresta med solen
Resereklam syns också flitigt. Vem vill inte se de senaste erbjudandena på sista minuten resor till solen en grå februaridag? Åter igen är det riktigt med reklamens placering, och inte sällan dyker dessa upp på tidningssidor, sociala medier och andra sidor med rätt allmän profil.
Affiliate som marknadsföring är i slutändan prestationsbaserad. Annonsörerna utvidgar sin marknad på ett ytterst effektivt sätt och betalar endast vid konvertering. De som publicerar reklamen, det vill säga webbplatsägaren får en intäkt till sin hemsida via provision för att visa upp annonsörens reklam.
Därför behöver företaget bra ärendehantering Håll koll på företagets processer