Få butiken att gå runt
Butiksdöden är en av de där myterna som ”experter” påstod vara ett faktum sedan länge tillbaka. Och medan vi helt klart ser mindre försäljning i butiker på grund av e-handeln betyder inte att en riktig butik automatiskt är dödsdömd. Men att få en liten butik att gå runt kan fortfarande vara en utmaning.
Till att börja med bör en butik endast starta för att det finns ett behov för det man planerat att sälja där. Gör man detta bara för att en bra lokal har råkat blivit ledig utan att ens titta på hur konkurrensen ser ut. Startar man av rätt anledning har man tagit ett stort och rätt steg på vägen till att få butiken att gå runt.
Det gäller att vara realistisk när det kommer till en liten butik och försäljningen i den. Statistiken förvånar många när de hör att de flesta butiken endast säljer till 10-20 % av sina besökare.
Folk måste också bli tillsagda att det finns en ny butik de kan besöka. Allt för många har blivit van vid att butiker öppnar och stänger titt som tätt längst gatorna de går och tittar inte längre så noga vad det är som dykt upp denna gång. Av denna anledning måste man arbeta med marknadsföringen från dag ett och aldrig sluta.
Att få upp intresset för butiken är också något man behöver tänka på. Ett tips är då att alltid ha någon slags kampanj eller erbjudande. Om detta går att anpassa efter säsong, event som händer i staden och liknande kommer man alltid kunna vara aktuell på ett sätt eller annat.
Man kan även hålla tävlingar där kunder som köper för en vissa summa eller mer får chansen att vara med om utlottningen av något lite dyrare man säljer. Detta betyder även att man får perfekt tillfälle att ta deras e-postadress och andra detaljer så man kan meddela den som vunnit. Och när man har detta kontaktuppgifter kan man också se till att göra dem uppmärksam på vidare erbjudanden, kampanjer och tävlingar man håller.